Followers

Wednesday, October 23, 2013

Cara Meningkatkan Kadar Metabolisma

Ingin menurunkan berat? Pastikan metabolism anda semakin meningkat, dan bukan semakin menurun. Hal ini kerana dengan peningkatan metabolism akan meningkatkan kadar untuk membakar tenaga dan lemak (calorie).
1.   
Minum air tak kurang dari 2 Liter. ( 3 or 4 Liter pun dah ok)
Perbanyakkan minum air akan meningkatkan metabolism untuk memudahkan proses penghadaman dan detox. Untuk meningkatkan pengambilan air kepada tubuh badan dalam sehari, pertingkatkan aktiviti fizikal yang boleh mengeluarkan peluh, maka secara otomatik akan memerlukan pengambilan air pada tubuh badan.

Makan 5 atau 6 kali sehari, kuantiti yang sedikit
Mengikut Penn State University, makan selang 3 jamakan meningkatkan kadar metabolism. Apabila mengambil makanan untuk tubuh badan, metabolism akan menjadi aktif untuk memproses dan menghadam  calories dan nutrisi dari pengambilan makanan dari pengambilan makanan. Haruslah diingat, sumber pemakanan seeloknya dari yang original untuk mendapat nutrisi yang bagus.

Weight-Training Exercises
Weight-Training adalah sejenis senaman yang melatih otot untuk meningkatkan metabolism. Sungguhpun tubuh badan masih dalam keadaan obesity dan overweight, anda masih memerlukan weight-training untuk meningkatkan jisim otot dalam badan agar memudahkan pembakaran lapisan lemak tubuh badan.

Minum Teh Hijau
Teh hijau mengandungi polyphenols yang diklasifikasikan sbg catechins. Mengikut University of Maryland Medical Center,catechin yg paling aktif ialah EGCG (Epigallocatechin gallate) yang memberikan kebolehan untuk membakar lemak. Teh hijau juga mengandungi caffeine yg rendah,utk merangsang dan meningkatkan metabolism.
5.       Cubalah Cardio Exercises
Cardio exercises melibatkan senaman yang melatih pernafasan dan ketahanan otot. Melakukan cardio exercise dengan kerap akan meningkatkan metabolism kerana ia melibatkan ketahanan otot untuk membakar calories.Training ini bukan sahaja akan membakar calories, ia juga akan menjadikan kadarmetabolism berada pada tahap yang bagus setelah melakukan cardio exercises.
6.       Makanan Pedas
Makanan Pedas mengandungi chemical compound yg terdiri daripada capsaicin. Ia meningkatkan suhu dalaman badan, dan menjadikan tubuh badan mudah untuk membakar calories dgn peningkatan kadar metabolism.Akhirnya dapat membantu mengurangkan berat.

No comments:

Post a Comment