Followers

Sunday, November 18, 2012

Cara kurangkan bau badan


1. Guna deodoran

Setiap kali sebelum kelaur rumah, sapukan sedikit deodoran pada kawasan ketiak anda. Namun, pastikan sapuan ini dibuat selepas mandi. Deodoran mengandungi bahan utk menutup kelenjar peluh utk tempoh tertentu. Justeru, penggunaan deodoran dapat membantu mengurangkan jumlah perpeluhan pada bahagian ketiak. Ada juga deodoran yg ditambah pewangi. Terpulang kpd anda memilih haruman yg disukai.

2. Kerap mandi

Anda perlu mandi secara teratur. Mandi pada waktu pagi adalah satu kemestian. JANGAN biasakan diri tidak mandi pagi. Anda perlu mandi pada waktu pagi dan pada waktu petang atau malam setelah balik dari kerja. Sekiranya anda pesara, anda berpeluang utk mandi pada waktu sebelum solat Zuhur dan itu ialah satu kelebihan utk anda bagi mengurangkan bau badan. Mandi menggunakan sabun antiseptik adalah lebih baik. 

3. Pakai pakaian longgar

Sarungkan pakaian longgar pada tubuh anda utk membolehkan tubuh terutama kawasan ketiak utk bernafas sekali gus mengurangkan pembiakan bakteria pada bahagian itu. Jenis fabrik pakaian anda juga boleh mempengaruhi bau badan. Utamakan kain kapas apabila membeli pakaian anda. Paling utama, JANGAN pakai semula pakaian yg telah anda gunakan.

4. Ubah gaya hidup

Cabut bulu ketiak sekerapnya dan usah biar bulu itu panjang. Mungkin ada yg berfikiran semakin kurang bulu ketiak, maka ciri-ciri maskulin turut berkurangan. Namun, usahlah fikir mengenai ciri maskulin, sebaliknya fikirkan mengenai bau badan yg kurang menyenangkan. Bukankah bau badan yg tidak menyenangkan juga boleh menyebabkan kelakian anda tercabar? Selain itu, kurangkan minuman berkafien dan kurangkan tabiat merokok.



No comments:

Post a Comment