Followers

Thursday, November 29, 2012

Jauhi makanan tinggi kalori agar hati sihat dan muda

Selain berolahraga, ternyata dengan jauhi makanan yg tinggi kalori mampu membuat fungsi hati lebih sihat seakan-akan orang-orang yang berusia 20 tahun lebih muda. Kajian yg dilakukan oleh kumpulan penyelidik University School of Medicine St. Louis di Washington mendapati bahawa dengan mengurangkan jenis makanan berkalori mampu membuat tubuh mengadaptasi aktiviti fizikal dgn lebih mudah, kurang stres & akan memiliki kualiti tidur yg lebih baik.


Biasanya makanan tinggi kalori ini adalah seperti makanan segera, makanan ringan, goreng-gorengan, gula-gula getah, aiskrim, mayonis, kuah daging, kopi segera, bijiran sarapan manis, puri kentang dengan tambahan keju, kerepek, susu tinggi lemak dan daging yang diolah.

Selain itu, bagi penyelidik pula mengurangkan makanan yg berkalori akan membantu jantung berfungsi dengan lebih baik lagi. Hal ini kerana, lebih tinggi kadar variabaliti jantung akan membuat jantung lebih mudah menyesuaikan diri. Menjauhi makanan berkalori juga akan mengurangkan risiko akibat penyakit jantung sehingga 30-40%.


No comments:

Post a Comment