Followers

Friday, November 23, 2012

Cuaca Panas Punca Jiwa Pemarah


Bagi sesetengah orang, cuaca panas menjadi sumber rezeki mereka, begitu juga cuaca hujan. Namun, keadaan yg terlalu panas terik sememangnya kurang digemari. Bukan hanya tidak selesa kerana membuat tubuh berpeluh-peluh, tetapi cuaca panas juga memberi kesan pada jiwa seseorang. Suhu panas kerap dilihat membuat seseorang menjadi kurang sabar dan pemarah.

Cuaca panas dan lembap didapati mempunyai hubungkait dengan peningkatan agresif & kekerasan serta suasana hati yg lebih buruk. Keadaan tersebut berlaku kerana manusia cenderung sukar tidur, dehidrasi & mengalami keterbatasan aktiviti disebabkan mahu menghindari cuaca panas di sepanjang hari tersebut. Semua itu boleh menyebabkan suasana hati semakin memburuk, lebih-lebih lagi apabila cuaca semakin panas.

Selain itu, faktor kurangnya kawalan di atas situasi tersebut mungkin juga boleh mengganggu sebahagian orang. Antara lain, orang yg berada dalam situasi ini mudah tertekan, sangat gelisah & tidak mustahil boleh memudaratkan lagi jiwa & perasaan mereka hingga ke tahap yg paling buruk.


Sumber : majalah wanita

No comments:

Post a Comment