Followers

Tuesday, November 20, 2012

Minuman bersoda buat tubuh malas bekerja

  • Minuman yg mengandungi banyak gula seperti minuman bersoda memang terasa nikmat lebih-lebih lagi di waktu panas terik. Namun, di sebalik kenikmatannya, minuman bergula ternyata dapat membuat otot menyesuaikan diri sengan cepat seperti mereka yg mengalami obesiti dan pesakit diabetes.
  • Menerusi penyelidikan yg dilakukan didapati bahawa mengambil minuman bersoda dan minuman dengan kandungan gula lainnya secara rutin boleh mengubah cara kerja otot utk lebih memilih membakar gula berbanding membakar lemak.
  • Hasil penyelidikan tersebut menunjukkan bahawa kebimbangan akan kesan buruk minuman manis telah membuktikan kebenarannya. Bukan hanya mengubah metabolisme tubuh, tetapi juga mengubah sensor otot terhadap gula serta membuatnya semakin tidak efisien bekerja. Ia bukan sahaja kesan segera tetapi juga kesan dalam waktu yg mendatang.
  • Menurut kajian itu lagi keadaan tersebut membuat kemampuan membakar lemak juga semakin menurun. Selain itu, ia juga boleh membuatkan tubuh semakin sukar membiasakan diri dengan kenaikan gula darah.

No comments:

Post a Comment