Followers

Monday, December 26, 2011

Cara Kaya Tanpa Berhenti Belanja

Pasti ramai yang teruja dengan tajuk di atas. Mana tidaknya, tetap kaya walaupun aktiviti membeli belah diteruskan. Benarkah ianya boleh berlaku? 
Memang benar jangan terburu-buru memutuskan untuk tidak akan sama sekali keluar membeli belah. Anda masih boleh berbelanja dengan dompet yang masih ada isi dan masih boleh menabung tiap-tiap bulan. Jika kamu ingin bijak dalam mengelola kewangan, sebaiknya semak trik di bawah : 


PERLU ADA PERANCANGAN
Sebelum keluar membeli belah, buatlah perancangan yang matang, ke mana anda akan berbelanja, dengan siapa, naik apa dan berapa yang harus kamu keluarkan, 
Jangan malas untuk membuat perancangan ini sebelum keluar membeli belah kerana ini yang akan mengawal diri untuk berbelanja. Bukan itu sahaja, kemungkinan untuk ada pengeluaran tambahan semakin kecil.


HARGAI SETIAP BAKI WANG PULANGAN
Kebanyakan orang apabila ada baki wang dari jurujual kalau jumlahnya 10sen atau 5sen pasti macam tidak kisah. Malah ada yang meninggalkan sahaja baki tersebut. Jangan meremehkan hal ini. Mungkin hari ini jumlahnya tidak banyak tetapi jika disimpan dan dikira dalam seminggu jumlahnya pasti boleh menjadi besar. 
Jadi, setiap baki wang itu perlulah diambil serta disimpan di tempat yang sama dengan wang-wang lain. Jangan hanya memasukkan sahaja di tempat yang anda sendiri tidak ingat di mana letaknya.


GUNAKAN KAD DEBIT
Kamu juga boleh menggunakan kad debit untuk pembayaran ketika membeli belah bagi menghadkan lagi pembelian serta mengawal diri agar tidak terlalu ghairah bila berbelanja.


LUPUSKAN KAD KREDIT
Bunga kad kredit sememangnya sangat tinggi apalagi jika anda hanya membayar tahap minimum. Jadi, andai anda tidak mahu berhadapan dengan masalah kewangan di kemudian hari, lupuskan semua kad kredit yang kamu ada dan lunaskan segala hutang-hutang tersebut.

WAKTU YANG SESUAI
Sebaiknya andai misi kamu untuk membeli atau membeli belah, elakkan keluar waktu makan tengah hari atau malam. Andai kamu keluar pada waktu berikut, bajet terpaksa disediakan untuk makan dan secara tidak lansung akan menambahkan lagi masalah kewangan kamu. Jadi, misi perlu jelas agar tidak over bajet!


JANGAN IMPULSIF
Pengeluaran yang berlebihan sebenarnya terjadi kerana sistem belanja yang impulsif. Cubalah tengok isi dompet, isi almari baju dan barang solekan yang kamu ada. 
Kiralah ada berapa jumlah barang yang jika kamu tidak memiliki akan membuat hidup kacau bilau dan menderita. Pasti tidak ada kan? Jadi beli barang-barang yang benar-benar untuk kegunaannya bukan kerana ikut nafsu membeli.




9 comments:

  1. tip2 yang bagus...tq kerana berkongsi

    ReplyDelete
  2. sama2 yahaya :) thanks jengah blog cik syue :)

    ReplyDelete
  3. waktu yg sesuai tu betul. kuar lah lepas makan tgh hari di rumah. lbh baik.. lebih jimat.

    ReplyDelete
  4. yup2. lgpn kalu tgh lapar gi jalan, tgk bende sume rs nak.. huhu..

    ReplyDelete
  5. just drop here to say "hello" to cik syue yg shomel ni..hehe

    ReplyDelete
  6. hahaha.. pujila lagi,, nanti makbul. koh3

    ReplyDelete
  7. haha...add fb sya ley..?just nk add fr iend je

    ReplyDelete
  8. xkesahh.,. huu.ape name FB? hehe

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete