Followers

Wednesday, December 14, 2011

Petua Hilangkan Kesan Parut


Adakah anda mempunyai masalah parut yang memeningkan kepala anda? Tidak berkeyakinan? Malu pada diri sendiri? Kali ini WanitaSihat ingin kongsikan koleksi petua untuk menghilangkan parut. Kenapa koleksi? Hehe. Kalau contohnya petua 1 tak menjadi, lakukan pula petua ke 2 dan seterusnya. Sebenarnya petua untuk menghilangkan parut ni mungkin telah ramai yang tahu dan pernah buat. Jom lihat.
Petua 1 (Asam Jawa):

  1. Ambil biji asam jawa. Goreng tanpa minyak lebih kurang 5 minit. Kemudian ambil dan goreskan pada batu atau permukaan yang kasar. Bila keluar serbuknya, titiskan air dan gosok pada parut. Jika di amalkan ia akan dapat menghilangkan parut tersebut.
  2. Goreng biji asam jawa tanpa minyak lebih kurang lima minit. Kemudian ambil dan goreskan pada batu atau permukaan yang kasar. Bila keluar serbuknya, titiskan dengan air dan gosok pada parut. Amalkan selalu dan lihat hasilnya.
  3. Ambil sedikit asam jawa, kemudian ramas dengan mencampurkan sedikit air. Jangan terlalu cair. Selepas itu, sapukan pada tempat yang berparut. Biarkan sehingga kering. Seelok-eloknya lakukan pada waktu malam sebelum tidur. Ia amat berkesan untuk menghilangkan parut.
Petua 2 (Kulit Kayu Manis):

Tumbuk kulit kayu manis sehingga lumat. Campurkan serbuk ini dengan sedikit air. Bancuhkan bersama dengan bedak sejuk. Setelah sebati, sapu rata di bahagian berparut. Lakukan sekerap yg mungkin. Lama-kelamaan, parut akan beransur hilang. Petua ini juga sesuai untuk menghilangkan bintik-bintik hitam dan jerawat di wajah.
Petua 3 (Pisang) :

Amalkan gosok setiap hari dengan kulit pisang lemak manis atau kulit pisang kapas.
Petua 4 (Ubat Gigi) :

Sapukan dengan sebarang ubat gigi setiap hari.
Petua 5 (Beras) :

Ambil sedikit beras, kunyit hidup dan sedikit bawang putih. Kisar bahan-bahan ini sehingga halus. Kemudian, campurkan dengan sedikit air dan ratakan ke muka. Biarkan sehingga kering dan kemudian gosokkan perlahan-lahan sama seperti memakai skrub. Setelah itu bilaskan dengan air suam. Lakukan setiap hari dan anda akan mendapat hasil yang memuaskan.
Petua 6 (Lidah Buaya):

Basuh bersih daun lidah buaya yang segar. Sapukan lendirnya di serata kulit yang berparut setiap kali sebelum tidur. Biarkan semalaman dan cuci keesokannya dengan air suam.
Petua 7 (Pisang Emas):

Ambil beberapa biji pisang emas dan kupas kulitnya. Tenyehkan bahagian dalam kulit pisang pada parut. Lakukan setiap hari sehingga anda dapat lihat perubahannya.
Petua 8 (Bedak Sejuk):



Campurkan segenggam bedak sejuk yang telah dicampurkan dengan cekur yang telah ditumbuk halus. Pakai bedak sejuk ini sebelum masuk tidur. Lakukan sehingga kesan parut itu hilang.
Petua 9 (Timun):


Kisar timun dan sebiji tomato. Tapiskan airnya dan minum untuk menyejukkan badan. Ambil hampas timun dan tomato tadi, gossokkan di bahagian muka, tangan dan kaki. Amalkan seminggu sekali.

Jum amalkan 9 petua di atas... mana kot tahu kulit leh cantik mcm Maya Karin.. hehe


sumber petua : http://wanitasihat.com

13 comments:

  1. akak tambah

    Petua ke-10 : sapu minyak Kelapa dara Insyaallah parut hilang, jerawat kurang , muka pun lembut (^_-)

    ReplyDelete
  2. salam...tq melawat blog kak eni...kak eni dah follow dan klik dkt mana2 yg patut...he he..

    ReplyDelete
  3. Malam nie nak try salah satu petua di atas. Dah tak tahan dengan parut jerawat kat muka. Hehe! :D

    ReplyDelete
  4. Petua pkai ubat gigi tu memang berkesan ek? klau macam tu nak try jgak lah. Heheh.

    ReplyDelete
  5. kak anamarza.. hehe.. kalau ade petua lg, silakan tambah! hehe :p

    ReplyDelete
  6. kak eni osman,, thanks kak! nti sy jengah blog akak ye! keep intouch! :)

    ReplyDelete
  7. arol mubin.. try la! nti kalu mujarab, bgthu tauu! :)

    ReplyDelete
  8. miziey.. cube la try! mane tahu berkesan kn.. tp mmg kawwww!!! haha

    ReplyDelete
  9. hehe..nk kne try jugak nih..:)

    ReplyDelete
  10. geli doe gambar paling atas tu.. thanks, info yg berguna.. :)

    ReplyDelete